söndag 21 februari 2010

Lite pågående pyssel och min vinst


Det här ser ut som en grytlapp men ska bli en liten börs. Jag har virkat av resterna från vantvirkningen tidigare i vintras. Den ska tovas i maskinen och så ska jag sy foder och sy i en dragkedja. Men jag måste tova den innan jag kan klippa till foder, vantarna körde jag i 60 grader och de blev jättesmå så nu ska jag tova på 40 grader. Och så måste symaskinen plockas fram och det blir nog inte än på några veckor. Jag måste tyvärr jobba en hel del under de kommande veckorna och pysseltiden kommer att bli minimal.


Och här håller jag på att sticka något som förhoppningsvis ska bli en liten väska. Jag stickar rätstickning kring det som ska bli kanten och botten, tror det blir lite mer styrsel så. Men det är bara ett test. Väskan ska ha ett lock och axelrem. Få se om garnet räcker, även här är det restgarn, ett tvåtrådigt ullgarn jag gjort tovade tofflor av tidigare. Även den ska det sys foder till. Ska använda något roligt tyg till det grå garnet.


Och här är slutligen det som förhoppningsvis ska bli ett litet sittunderlag. Garnet har jag köpt på Tradera för länge sedan och jag vet inte hur det går att tova. Men det ska gå enligt säljaren. Jag stickar rätstickning för att försöka få det så tjockt som möjligt. Och så stickar jag på snedden. Jag la upp två maskor och så ökar jag en maska i den näst sista maskan varje varv. Snart ska jag vända och börja minska en maska varje varv i stället.


Och så vill jag visa vad jag vann hos Why keep to one project! Måste nog köpa lite nya, fina, knappnålar att ha på den. Och den doftar underbart av lavendel! Och slutligen har jag fått tre nya beställningar på Åremössor så det är väl det jag får göra på den lilla pysseltid jag har framöver.

8 kommentarer:

  1. Så fina saker! Ska bli spännande att se börsen efter tovningen!

    SvaraRadera
  2. Många projekt på gångs! :) Börsen ska bli spännande att se färdig.

    SvaraRadera
  3. Fin börs - kul att få se hur den ser ut efter tovning!
    Så bra att nåldynan kom fram!

    SvaraRadera
  4. Tjohej!! Men jisses så mycket fint du pysslar på, massor av vackra saker.
    Ha det gott//Hanna

    SvaraRadera
  5. Grattis till vinsten! Den är jättefin, ska bli spännande att se när börsen är tovad, är lite nyfiken på att testa att tova, men har inte blivit av än. Ska försöka fixa 48-timmarsdygn först.
    Lillemor

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Får säga detsamma till dig - Inpirerande blogg! Tack Call design:)!
    Vad kul att du ville vara med i min utlottning - lycka till!
    Marie

    SvaraRadera
  7. Det ska bli smycken av de filtade pärlorna :). Försöker pröva på att göra lite annorlunda smycken än tidigare. Får se vad det blir, kommer väl bilder på bloggen så småningom.

    SvaraRadera
  8. Hej !

    nu har jag stickat färdigt min Åremössavinst. Kika gärna in och kolla. Jag är jättenöjd, den blev jättefin och jag kommer nog att sticka fler sådana mössor. Finns garnet att köpa i vanliga affärer eller ?
    /ÅSa

    SvaraRadera