tisdag 27 april 2010

Jeanstyg


När jag gick igenom garderoberna inför våren hittade jag massa barnjeans undanstuvade. Jag som skulle laga alla hål på knäna! Min som gör hål på sina jeans på ett ögonblick.

Nu är många av dessa för små. Något par får bli slängshorts till sommaren och något par kan användas om han ska måla något eller så. Men alla andra? Som bara ligger där och väntar på att bli använda? Nu ska jag surfa runt lite och se om jag kan hitta någon bra beskrivning på hur man kan använda gamla jeans. En av makens gamla blårutiga skjortor som hamnat i slängahögen har jag lagt beslag på också, den matchar jeanstyget jättefint.

9 kommentarer:

  1. Jag gjorde kuddar av gamla jeans. Om man sprätter bort fickorna och använder dem som bas blir det riktigt schysst. Sen kör man lite lappteknik på resten. Fast det är ju ingen direkt nyttopryl...

    SvaraRadera
  2. om de bara är lite för korta så kan man sy på mudd :)

    SvaraRadera
  3. Om man har en vävstol så kan man göra mattor. Väskor kan man ju oxå göra...

    SvaraRadera
  4. Jag önskar jag kunde väva... Min kompis mamma väver helt underbara mattor av jeanstyg. De är verkligen skitsnygga! Och slitstarka. Kan man inte väva och vill ha en matta ändå, så kan man ju virka en, fast det blir ju ganska hårt att virka i. Hoppas du kommer på nåt bra!

    SvaraRadera
  5. Jag vävde mattor av våra utslitna byxor. Blev en jättehärlig trasmatta. Väskor där man sparar fickorna är också jättefina.
    Ha det bra/Annika

    SvaraRadera
  6. Jag har en arbetskollega som sydde en saccosäck, modell större, av gamla jeans. Faktiskt riktig läcker ( hon sydde en annan innepåse) jeans är ju slitstarkt.

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Jag har sytt överdelar/tunika av jeans. KOlla in min blogg, där finns dem!
    www.ecadesign.blogg.se
    /Emma

    SvaraRadera
  8. man kan ju göra "garn" av det och virka med det:)

    SvaraRadera
  9. Hej! Har sett kanonfina väskor gjorda av överdelen på jeansen, då får man ju även användning av fickorna, kanonbra va!! Annars tycker jag att du ska klippa remsor och göra fina mattor eller virkade typ krukor.

    Lycka till!!

    PS! tar nog fram ett par gamla jeans imorrn :)

    SvaraRadera