måndag 17 maj 2010

Helgens aktiviteter


Vilken härlig helg det har varit! En dag hade vi till och med sommarvärme :-D Då passade vi på att sitta ute och fika och planera rabatten utanför tillbyggnaden. Just nu är den mest ett stampat jordgolv men med ett spett och makens muskler så ska det nog bli en rabatt igen. Men jag kan inte riktigt bestämma vad som ska finnas där... En klätterros längst ut som förhoppningsvis klättrar ut ovanför köksingången ska det i alla fall bli. Någon som har ett tips på en bra sort, med röda blommor? Får gärna blomma länge, växa hyggligt snabbt och vara "frisk". Vi bor i zon 2. Blommornqa i vasen fick jag av grannens fyraåring!


Här ska rabatten vara!


Annars var det en del rensning i de befintliga rabatterna! Kanske därför jag är lite fundersam över vad som ska finnas i den nya. Jag gillar ju "mormorsrabatter" men de är lite arbetskrävande.

Men när man kan följa äppelblomsknoppens kamp så är det värt allt arbete att ha en trädgård!


Så gjorde jag äntligen allvar av att försöka lära mig baka med surdeg. Jag håller på med en surdegsgrund. Den är på rågmjöl. Det var också det jag skulle skriva på etiketten, nu står det råsurdegsgrund, vilket i sig är sant. Idag får jag se om den har börjat surna till. Annars får jag börja om.

4 kommentarer:

  1. Undrar om jag inte ska starta upp en ny surdeg igen, saknar smaken av brödet.
    Flammentanz är en säker favorit, men det finns så ofantligt många att ta av. Kul att laga ny rabatter är det i varje fall, ny möjligheter och så mycker som frestar.

    SvaraRadera
  2. Synd att detta med blomster och växter kräver så mycket tid... Man vill ju ha så mycket och så fint! Din rabatt blir nog superfin!

    SvaraRadera
  3. Härligt att planera en rabatt! Rosor är ju så ljuvliga, även om en del kan vara lite besvärliga. Lycka till, det blir säkert fint! Och du, hela min trädgård är en mormors-trädgård, det är ljuvligt! Men så älskar jag ju att rensa ogräs...

    SvaraRadera
  4. Jag kan också rekommendera Flammentanz, har själv flera stycken, har växt upp över hela rosenbågen efter tre somrar, är en frisk sort som inte brukar vara mottaglig för dom vanligaste ros-sjukorna. Har dock ingen utpräglad doft (inte mina iaf) om man nu längtar efter doft också

    SvaraRadera